Arriva op HSL naar Brussel

Advertentie

Arriva – Deutsche Bahn presenteert alternatief voor HSL
Reiziger kan krijgen wat beloofd is: Amsterdam – Brussel in snelle, comfortabele ICE-treinen

Vandaag, donderdag 17 oktober 2013, heeft Arriva samen met moederorganisatie Deutsche Bahn bij Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu een alternatief ingeleverd voor het voorstel dat NS onlangs indiende inzake het niet laten rijden van de Fyra. Tijdens de hoorzitting ‘Vervoer HSL-Zuid/Alternatief Fyra’ heeft Anne Hettinga, voorzitter Raad van Bestuur van Arriva Nederland, dit plan toegelicht aan de leden van de Vaste Kamercommissie van Infrastructuur en Milieu. Het alternatief van Arriva – Deutsche Bahn heeft grote voordelen voor zowel de reiziger als de schatkist. Meest in het oog springende verschil met het door de Staatssecretaris geaccepteerde NS-voorstel is dat Arriva – Deutsche Bahn al eind 2016 met nieuwe, comfortabele hoge snelheidstreinen wil gaan rijden over de HSL-spoorlijn. Deze lijn werd een aantal jaren geleden opgeleverd en de aanleg heeft meer dan € 7 miljard gekost.
Snellere reistijd
Het alternatief van Arriva – Deutsche Bahn biedt de reiziger veel meer voordelen dan het NS-alternatief. Zo staat in het plan dat vanaf eind 2014 de Lage Landen Lijn van Den Haag CS naar Brussel gaat rijden én ontstaat daarnaast een snelle, rechtstreekse verbinding van Amsterdam CS naar Brussel in 2 uur en vijf minuten met treinen die 200 km per uur rijden. Vanaf eind 2016 is Arriva – Deutsche Bahn in staat om, over het HSL-spoor, hogesnelheidstreinen te laten rijden die 300 km per uur gaan, waardoor de reiziger 16 keer per dag een rechtstreekse verbinding van Amsterdam CS naar Brussel heeft in 1 uur en 47 minuten.
Financiële onderbouwing
De afgelopen maanden is door Arriva – Deutsche Bahn geprobeerd een overleg op te starten met Staatssecretaris Mansveld om, met andere partijen dan NS, alternatieven voor de HSL-Zuid uit te werken. Op dit voorstel is echter geen positieve reactie gekomen. Hierdoor is het alternatief dat vandaag is gepresenteerd nog niet voorzien van een exacte financiële onderbouwing. Hiervoor heeft Arriva – Deutsche Bahn uiteraard dezelfde informatie nodig die aan NS ter beschikking is gesteld. Arriva – Deutsche Bahn denkt dan binnen drie maanden een bindende aanbieding te kunnen neerleggen voor haar voorstellen.