AnsaldoBreda roept de hulp van Bombardier in

innotrans end 044
Frecciarossa 1000 als prototype op de InnoTrans in Berlijn

De in Nederland omstreden treinfabrikant AnsaldoBreda, maker van de Fyra, heeft in Duitsland samen met Bombardier een nieuwe hogesnelheidstrein gepresenteerd. De nieuwe trein, de Frecciarossa 1000, kan zelfs snelheden halen van 400 kilometer per uur. In dienst mag de trein straks 360 kilometer per uur. De nieuwe trein is gepresenteerd op InnoTrans in Berlijn. AnsaldoBreda en Bombardier maken de Frecciarossa 1000 voor de Italiaanse spoorwegen. De naam betekent Rode Pijl. De nieuwe trein is gebaseerd op de eerdere V300 Zefiro. Dit is een van de eerste Europese hogesnelheidstreinen die is gemaakt voor snelheden boven de 320 kilometer per uur. De Franse TGV en de Duitse ICE hebben tijdens testritten weliswaar sneller gereden, maar de maximale dienstsnelheid lag altijd op 320 kilometer per uur of daaronder. De nieuwe treinen gaan rijden tussen Rome en Milaan en bieden plaats aan 469 reizigers in vier verschillende klassen. De in Nederland fel bekritiseerde treinfabrikant AnsaldoBreda is trots op de nieuwe trein. “Velen kunnen hogesnelheidstreinen maken, maar weinigen kunnen zo’n mooie trein ontwerpen”, zei AnsaldoBreda’s CEO Maurizio Manfellotto op InnoTrans. Dat moeten we nog maar afwachten. In Nederland zal AnsaldoBreda vooral bekend blijven door de Fyra. De eerste Fyra-treinstellen zijn al weer retour afzender, die een nieuwe koper zal proberen te vinden voor de trein. NS heeft inmiddels een akkoord gesloten met de fabrikant. De aflevering door AnsaldoBreda liep al 7 jaar achter op schema, wat nu nog langer gaat duren eer wij snel naar Brussel kunnen. Bron: Treinreiziger.nl Foto: Treinennieuws.nl

%d bloggers op de volgende wijze: