Alstom Smartlock signaleringssysteem op Hanzelijn

Vandaag 30 september 2011, is op het station van Lelystad het Alstom Smartlock signaleringssysteem voor de Hanzelijn in dienst gesteld. Dankzij het Smartlock signaleringssyteem van Alstom kunnen treinen gelijktijdig rijden op basis van ERTMS * en het nationale controle-systeem. Het systeem verhoogt de snelheid en de veiligheid van de treinen op deze lijn. De komende maanden zal het systeem uitvoerig worden getest. Zoals bekend is de Hanzelijn een nieuwe spoorlijn tussen Lelystad naar Zwolle. Het 50 km lange traject zal eind 2012 gereed zijn voor gebruik door de Nederlandse Spoorwegen..

In 2007 heeft het HanzaRailTeam consortium dat bestaat uit Alstom, Volker Rail, Strukton Rail en Arcadis opdracht gekregen om de bovenbouw te leveren, voor een totaal bedrag van 170 miljoen Euro. Alstom is verantwoordelijk voor het ontwerp, de levering, de integratie en validatie van het signaleringssysteem op de Hanzelijn. Alstom’s gedeelte van de opdracht vertegenwoordigt een waarde van 27 miljoen. Een 15-jarig onderhoudscontract voor het signaleringssysteem werd ook toegekend aan Alstom.

Smartlock signaleringssyteem
Het Alstom Smartlock signaleringssyteem draagt bij aan de veiligheid van het spoorwegverkeer. Dit systeem zorgt ervoor dat beheerders van spoor-infrastructuur effectief toezicht hebben op alle treinactiviteiten met een maximaal rendement. Sinds 1997 zijn er 17 computergestuurde controle-eenheden geleverd aan de Franse nationale spoorwegnet (RFF), waaronder de grootste in Europa in de stad Straatsburg in 2006. In mei 2009 is het eerste super-geïntegreerde centrum in Europa geleverd aan Bologna in Italië. Het centrum beheert de infrastructuur voor acht lijnen, 29 stations, meer dan 600 signalen, 300 bakens, 1400 van de belangrijkste routes en 1700 rangeerroutes.

Alstom Transport
Als promotor van duurzame mobiliteit, ontwikkelt en verkoopt Alstom Transport het meest complete assortiment van systemen, apparatuur en diensten in de spoorwegsector.   Alstom Transport beheert volledige transport-systemen, waaronder het rollend materieel, de signalering en infrastructuur en biedt “turnkey” oplossingen.

* European Rail Traffic Management System (ERTMS) is een programma van de Europese Unie om te komen tot interoperabiliteit van besturings- en signaleringssystemen op het spoor. Bron: Alstom – Foto: ProRail en Alstom

%d bloggers op de volgende wijze: