Alstom plannen InnoTrans 2012

Advertentie

Alstom heeft het plan om natuurlijk haar mooie Citadid Dualis trams te laten zien. Maar ook de Coradia Nordic treinstellen en de Alstoms hybride locomotief.

 

 

Tram-treinen Citadis Dualis
Of het een tram is of een trein is moeilijk te zeggen. Alstom heeft het beste van trein en tram in een nieuw openbaar vervoermiddel gecombineerd. Dat de behoeften van de gebruikers aan het veranderen is goed te merken bij alle fabrieken, ook zo bij Alstom. Ze willen het vervoer van het centrum van een stad naar de naburige slaapsteden zo comfortabel mogelijk maken. Citadis Dualis en Regio Citadis voldoen aan de specifieke behoeften van elke regio, aldus fabrikant. De structuur van de Citadis Dualis biedt tal van voordelen: lage vloeren, modern interieur met veel decoraties met een exclusief ontwerp.
Coradia Nordic
De Alstom Coradia Nordic is een lichtgewicht treinstel, die voor het eerst in 2010 te zien was en waarvan er nu al meer dan 50 in productie zijn. Het is een trein met lage vloer instap. Alstom is ervan overtuigd dat de nieuwe en moderne treinstellen in de grotere regio, zoals nu reeds in de regio Stockholm, zal bijdragen aan een hogere mate van tevredenheid van de klant. Coradia Nordic is van het EMU-type (Electric Multiple Unit), zes-wagen regionale treinstel, die een snelheid van 160 km per uur kan halen. De trein is uitgerust met de nieuwste ERTMS1 signalering technologie en voldoen aan alle Europese eisen. Alstom Coradia Nordic regionale trein is bijzonder goed geschikt voor Scandinavische klimaat. Ze worden gebouwd om bestand te zijn tegen strenge winterse omstandigheden zoals -35° C. Het treinstel is opgebouwd uit een aluminium frame. Door de aanwezigheid van veel deuren en de lichte bouw kunnen in korte tijd veel passagiers worden vervoerd. Het treinstel is uitgerust met luchtvering.

Hybride rangeerlocomotief is stil en schoon

In de Rotterdamse haven is hij al te vinden, de eerste hybride rangeerlocomotief van Alstom. Deze maakt gebruik van elektrische aandrijving met een dieselgenerator. Alstom Transport heeft grote verwachtingen van deze nieuwe locomotief. Ze willen laten zien, dat een brandstofbesparing van zeker 40 procent kan worden bereikt en een minimaal evenredige besparing aan CO2. Spoortechniek is een gecompliceerde business, waarbij je met heel veel variabelen te maken hebt en ook veel verschillende toelatingseisen van landen en havens. Het moet allemaal wel veilig zijn. Je moet er heel goed over nadenken, als je een product wilt ontwikkelen dat je niet alleen in Rotterdam kunt inzetten, maar ook in havens als Hamburg, Marseille en dergelijke. Naast de besparing op brandstof en uitstoot van schadelijke stoffen, is ook de geluidsbesparing van vijftien dB zeer aanzienlijk. In de fabriek, in het Duitse Stendal, waar deze locomotief is gebouwd, worden veel diesellocomotieven gebouwd en die hoor je altijd wel aankomen. Toen daar de hybride locomotief zijn eerste meters ging rijden, hebben ze op alle deuren een waarschuwing gehangen, dat deze locomotief niet te horen was! In dat soort omstandigheden moet je wel heel goed opletten. Het is een rare gewaarwording als je zo’n loc ziet draaien, want je hoort of ruikt niets.”