Alstom in Katowice Polen

Advertentie

***Treinennieuws.nl  weekend editie *** 

Tijdens het bezoek van Treinennieuws.nl aan de Alstom fabrieken in Katowice (Polen) hebben we gelijk ook maar even gevraagd, wanneer men aan de NS (ICNG treinen) beginnen. Dat zal over enkele maanden zijn, was het antwoord. Dan is er weer een productielijn vrij en gereed voor de NS treinen. De nieuwe NS ICNG is onderdeel van de reeds bestaande Coradia-familie. Alstom verwacht in 2022 alle 79 stellen geleverd te hebben. Volgens de fabrikant verlopen alle voorbereidingen volgens schema.
De ICNG van de NS krijgt een maximum snelheid van 200 kilometer per uur, die zowel geschikt is voor het gewone spoor als voor de HSL. De treinen worden onder meer uitgerust met toiletten, wifi, reisinformatieschermen, gescheiden afvalinzameling, ledverlichting met Intelligent Light Control, (usb-)stopcontacten (in eerste en tweede klas), een schuiftrede voor betere toegankelijkheid en er is extra bagageruimte. In de loop van 2021 komen de eerste stellen in dienst op het traject Amsterdam–Breda. Een jaar later komt Den Haag–Eindhoven aan de beurt.

Hier in Katowice werden ook de M5 en M6 voor de Amsterdamse metro (GVB) gebouwd, Alstom hoopt ook de volgende serie voor de Noord/Zuidlijn binnen te halen. Dat zou dan de M7 worden.

Metro voor Riyadh
Het was een koude, maar een belangrijke dag begin februari voor Alstom in het Poolse Katowice. De dames en heren van Riyadh Metro Saudi Arabië en de perslieden van dit land, net zoals de International pers, waaronder Treinennieuws.nl en het OV Magazine, waren naar het koude en natte Krakow afgereisd om de eerste komplete Metro voor Riyadh in Katowice te bezichtigen.
De reden dat Alstom de Internationale pers had uitgenodigd was de onthulling in haar productiehal, één van de eerste stellen van de nieuwe Metro van de Saoedische hoofdstad Riyadh. De 96 tweewagenstellen kenmerken zich door een hoge mate van afwerking met onder meer een eersteklas afdeling. Omdat Saoedische vrouwen niet alleen mogen reizen, is er een speciale familie-afdeling en een afdeling voor alleen mannen. Het bedrijf bouwt zowel de voertuigen, inclusief beveiliging voor 1,6 miljard dollar, alsmede de totale infrastructuur voor de zes lijnen ter waarde van 5,8 miljard dollar.
De Metro voor Riyad is samengesteld uit twee wagens per set en is 36 meter lang, 2.7 m breed en kunnen 231 passagiers vervoeren. Elke trein beschikt over drie klassen: eerste-, familieklas en één voor mannen. De trein is zonder stuurprogramma’s en is 100% gemotoriseerd, deze loopt op de hellingen van de lijn tot 6%.
De treinen bieden een hoog niveau van comfort, ergonomische zithouding, ledverlichting, airconditioning en een geavanceerde passagiersinformatiesysteem passagiers. Naast de Metropolis treinstellen zorgt Alstom voor Urbalis, haar CBTC seingeving oplossing, evenals de voeding en Alstom van energie terugwinning systeem HESOP. Alle sub-systemen zijn samen geoptimaliseerd om het energieverbruik te verminderen.
De andere bij het project betrokken Alstom-vestigingen bevinden zich in Frankrijk (Valenciennes voor de engineering, Le Creusot voor de draaistellen, Villeurbanne voor het treinpersoneel en het controlesysteem, Ornans voor de motoren en Saint-Ouen voor de signalering), Spanje (Madrid voor de passagier-informatie en veiligheid-systeem) en België (Charleroi voor de sub-tractiesysteem en de ondersteunende converter).
Alstom is een lid van het Fast consortium, dat is de bouw van lijn 4, 5 en 6. voor Riyad. De drie lijnen hebben een totale lengte van 64,5 km en omvatten 29 stations.
In de grote hallen wordt gewerkt aan treinen voor alle drie de lijnen. Dit gebeurt volgens een strak schema. Alles wordt spic en span gemonteerd. De ruiten extra opgepoetst. De eerste trein verliet in januari al Katowice en is naar Saoedi-Arabië verscheept via de haven van Hamburg. Twee treinen ondergaan dynamisch testen in Frankrijk en een vierde trein is verstuurd naar de spoor Technische Arsenal en klimatologische testkamer in Wenen.

Als de productie is volle gang is zullen vijf treinen per maand, uit de immens grote hallen van de assemblagelijn in Katowice rijden.

Alstom begon met de productie van treinstellen voor de Metro van Riyad in haar fabriek Katowice in Polen. Als onderdeel van het contract toegekend in 2013, de ontwikkeling van de Arriyadh (ADA) aan het FAST consortium, waarin Alstom, voor het ontwerp en de bouw van lijn 4, 5 en 6 van de metro van Riyad, zal Katowice alle 69 van de metropool treinstellen vervaardigen.
Het FAST consortium omvat FCC (leider), Samsung, Alstom, Freyssinet Saoedi-Arabië, Strukton, Setec en Typsa. De totale waarde van de opdracht voor het consortium is €5,8 miljard.
Meer over Alstom
Ongetwijfeld kennen treinliefhebbers de Firma Alstom een van de grootste treinfabrikanten van de wereld. Over 2016 kwam de omzet uit op 7,38 miljard euro. Dit is meer dan de omzet over 2015 toen het bedrijf 6,88 miljard euro verdiende. Alstom is actief in ongeveer 100 landen. De activiteiten zijn verdeeld over vier divisies waaronder de transportdivisie er een van is. Voor treinennieuws lezers is natuurlijk de transportdivisie het belangrijkste, deze concentreert zich op de ontwikkeling en productie van treinen, waaronder de TGV-hogesnelheidstrein. Het bedrijf is wereldwijd actief, maar het zwaartepunt ligt in West-Europa, waar ongeveer een derde van de omzet wordt behaald. Van alle werknemers is zo’n 50% in de regio aan het werk. Maar Alstom produceert ook installaties voor het gebruik in traditionele elektriciteitscentrales. De tweede divisie produceert turbines, maar dan voor schone-energie-opwekking. Deze turbines worden vooral toegepast bij het opwekken van windenergie en bij waterkrachtcentrales. Een derde divisie maakt transformatoren en andere applicaties voor het transport van elektriciteit via het hoogspanningsnet.
In 2014 ging Alstom akkoord met het overnamebod van General Electric (GE), ter waarde van 12,5 miljard euro. Na intensief overleg krijgt Frankrijk een belang van 20% in Alstom en wordt daarmee de grootste aandeelhouder. Het beslissingscentra in Frankrijk moet garanderen dat de hoofdkantoren van de joint ventures in Frankrijk blijven en door Fransen geleid worden. De aandeelhouders zijn o.a.de Franse staat met een belang van 18,5%.
Geschiedenis
Oorspronkelijk heette het bedrijf Alsthom (sinds 1989 GEC-Alsthom). Deze naam weerspiegelt het ontstaan van het bedrijf uit een fusie tussen Société Alsacienne de Constructions Mécaniques, gespecialiseerd in o.a. locomotieven, en Compagnie Française Thomson-Houston, een Frans-Amerikaans bedrijf op het gebied van o.a. elektrische tractie. Omdat Engelstaligen een afwijkende uitspraak hebben voor de lettercombinatie ‘th’ is, om verwarring over de uitspraak te voorkomen, de naam in 1998 gewijzigd in Alstom.
Katowice locatie, die met ongeveer 1.000 medewerkers als host fungeert, is een van de grootste trein productielocaties in de wereld. Elke stap van de trein productie, met inbegrip van de definitieve statische en dynamische proeven, worden hier uitgevoerd.
Over Alstom
Als promotor van duurzame mobiliteit, Alstom ontwikkelt en verkoopt systemen, apparatuur en diensten voor de spoorwegsector. Alstom beheert de breedste waaier van oplossingen in de markt – van hogesnelheidstreinen op metro’s en trams – en bijbehorende onderhoud, modernisering, infrastructuur en signalering van oplossingen. Alstom is een wereldleider in geïntegreerde spoorwegsystemen. De omzet in het boekjaar 2014/15 was €6.2 miljard en 10 miljard euro aan bestellingen. Met het hoofdkantoor in Frankrijk, is Alstom aanwezig in meer dan 60 landen en biedt werk aan 32.000 mensen.
In het jaar 2015/16 behaalde Alstom een jaaromzet van ruim, volgens de analisten, 7,38 miljard euro. Dit is meer dan de omzet over 2015 toen het bedrijf 6,88 miljard euro verdiende. Bij het bedrijf zijn 93.000 mensen actief in ongeveer 100 landen. De activiteiten zijn verdeeld over vier divisies, waarvan drie energie gerelateerd zijn, plus een transportdivisie.
De transportdivisie concentreert zich op de ontwikkeling en productie van treinen, waaronder de TGV-hogesnelheidstrein. Het bedrijf is wereldwijd actief, maar het zwaartepunt ligt in West-Europa, waar ongeveer een derde van de omzet wordt behaald. Van alle werknemers is zo’n 50% in deze regio aan het werk.


De voertuigen die reeds op de rails staan
Wie kent ze niet, de treinen, metro’s, en tram die uit de fabrieken van Alstom komen. We noemen er enkele Citadis, Metropolis, Tramway Français, de gehele TGV-familie, alle Coradia treinen. MF 2000, metrotrein van RATP (Parijs). Zeker niet te vergeten Pendolino kanteltreinen en de NMBS treinen.
Zeer veel locomotieven voor de NS zoals de 1600/1800 en 1700 (en vroegere typen: 1100, 1300, 2400) en de PRIMA locomotief.
Maar ook spoorwegbeveiliging zoals alle generaties ATB en ERTMS, kortom energieopwekking en besturingssystemen.

Foto’s:  Alstom en Treinennieuws.nl