61 ste UITP Congres en beurs in Milaan

UITP 2015Als treinen je belangstelling hebben, of het nu als hobby of beroepshalve is, dan is er elke maand wel ergens in Europa een beurs of symposium. Na InnoTrans in Berlijn en Railtech in Utrecht kunnen we in september naar de International treinbeurs voor Techniek en Technologie: EXPO 1520 in Moskou, maar eerst is er nu in juni het 61ste “UITP World Congress and Mobility Exhibition dat in Milaan wordt gehouden.
Burgemeesters uit 30 van ’s werelds grootste steden worden uitgenodigd om naar Milaan te komen om te zien wat zoal economische als efficiënt stedelijk openbaar vervoer is. Het gezamenlijke initiatief van UITP (internationale vereniging van openbaar vervoer) en de burgemeester van Milaan, is een poging om een dialoog tussen de lokale besluitvormers uit de hele wereld en de producenten van openbaar vervoer, maar weerspiegelt ook de sterke focus op de grote steden tijdens het komende Congres. De burgemeesters krijgen een specifiek programma aangeboden, waar zij hun ervaring over de mobiliteit met stedelijke ontwikkelingsdoelstellingen kunnen delen. Zij zullen tijdens vergaderingen gewezen worden op manieren om te voldoen aan goed openbaar vervoer, want het marktaandeel zal wereldwijd tegen 2015 verdubbeld zijn.
“Milan heeft verschillende activa en sterke punten om iedereen uit heel de wereld te mogen verwelkomen in de wereld van het openbaar vervoer begin juni,” zei UITP secretaris-generaal Alain Flausch. “Openbaar vervoer impliceert een sterke samenwerking tussen politici en exploitanten en we zijn zeer benieuwd naar de betrokkenheid van een aantal van ’s werelds meest gerenommeerde burgemeesters en stedelijke leiders op het Congres van de wereld van de UITP & tentoonstelling”.
De produceten van Trams, Lightrail, Trolleybussen, Metro en Monorail voertuigen zoals: Siemens, Bombardier, Alstom en Stadler zullen zeker hun paradepaardjes aan de man of vrouw brengen. Ook de nieuwkomers op deze markt zoals Solaris en Škoda moeten we natuurlijk niet vergeten.
quatartram s jpgSiemens zal natuurlijk heel trots zijn op haar Avenio, zoals binnenkort in Den Haag gaat rijden en de Avenio bovenleidingloze tram, waar de eerste order van 19 stuks binnenkwam uit Qatar. Heeft de Nederlandse Spoorwegen met kou te maken, in Qatar is juist de hitte een probleem. Maar Siemens heeft in haar klimaat en windtunnel in Wenen kunnen bewijzen, dat deze tram de hoge temperaturen aan kan en dat de passagiers niet smelten. thameslink sMaar ook de nieuwe Thameslink waarmee men comfortabeler en sneller mee door de Metrobuizen in Londen zal kunnen reizen, zal veel over te vertellen en te zien zijn. De eBus van Siemens die nu al in Wenen te zien is. Elektrisch is de toekomst, minder uitstoot CO2.
Maar ook het Poolse bedrijf Solaris produceert zowel de GTx tram als trolleybussen. 22 Solaris Tramino trams naar Poznań stadsvervoer. In juni 2011 ondertekend Solaris zijn eerste buitenlandse contract voor de levering van de trams naar Jena. De Duitse stad Braunschweig heeft 18 vier-sectie, 35,7-meter lange trams besteld. Zij zijn de langste Tramino tram tot nu toe die door Solaris gebouwd zijn.
Albatros uitpNaast Metro, Monorail en HSL treinen is de Flexity 2 tram van Bombardier, die zoals afgelopen maand ging rijden in Gent onder de nieuwe naam zoals de Belgen hem gaan noemen: Albatros een belangrijk gegeven voor deze beurs.
“Ons bedrijf was de eerste die in de Tsjechische Republiek die met succes de “bovenleiding loze” ging testen op de testbaan in de complexe Škoda, aldus de woordvoerder van Škoda. De eerste twee prototypes zijn al aan de Turkse stad Konya, waar zij de resterende typebeproevingen zal ondergaan geleverd. Andere negen trams zal worden vervaardigd en geleverd aan Konya door het einde van juli dit jaar. De “bovenleiding loze” trams kunnen het op dit moment in een normaal stadsverkeer te allen tijde drie kilometer met een snelheid van 30 km per uur halen. Škoda heeft haar eigen systeem ontwikkeld voor deze doeleinden, die is gebaseerd op de beproefde concept al gebruikt in Škoda trolleybussen.
Alstom zal op UITP 2015 twee belangrijke innovaties op het gebied van stedelijk vervoer laten zien. Bij een bezoek aan Alstom’s stand, zullen de bezoekers in staat zijn om meer over stadsvervoer oplossingen te weet te komen. Natuurlijk de presentaties van Citadis en Metropolis zullen niet vergeten worden. Alstom zal ook een rijsimulator voor trams op haar stand hebben.
aosta stadler 3
Bij Stadler Rail zal men de eerste FLIRT3 (BMU) te zien zijn. Deze nieuwe treinen kunnen in diesel-modus of tijdens elektrische bediening rijden. De bimodale treinen behoren tot de nieuwste generatie FLIRT3 en zullen in 2018 als eerste worden afgeleverd bij de Italianen.

 

%d bloggers op de volgende wijze: