Treinen, trams en een dwarsligger

Advertentie

Zondag 15 juni,  derde zondag in van de maand juni, is het Vaderdag. Dan is het een uitstekend idee om hem op deze dag in plaats van sokken (stropdassen worden niet meer gedragen), een boek te geven over zijn grootste hobby: treinen. Zoals ieder jaar zet de redactie van Treinennieuws.nl er een paar verschillende soorten boeken op een rijtje.

De Zwitserse spoorbruggen hebben de hoogste internationale reputatie. In het boek Schweizer Bahnbrücken, worden er ongeveer 100 van de meest belangrijke besproken. Ze behoren tot het culturele erfgoed van Zwitserland. Een brug wordt beschouwd als het hoogtepunt van de techniek. In Zwitserland alleen al rijden de treinen van de SBB en BLS over 6000 bruggen, waarvan sommige uit de begin tijd van de Zwitserse spoorwegen dienst doen. Zij zijn dus meer dan ander halve eeuw oud. In dit prachtige boekwerk met soms nieuwe foto’s aangevuld met archiefbeelden en de technische en geografische tekeningen. Wie het boek gelezen heeft, zal de schoonheid van deze bruggen nog meer waarnemen. De serie van architectuur en technologische geschiedenis boeken van de spoorwegen in Zwitserland wordt gezamenlijk uitgevoerd door het Instituut voor de monumentenzorg SBB en de Vereniging van Zwitserse Kunstgeschiedenis GSK gepubliceerd. Bestellen hier even klikken.
Vaderdag1Schweizer Bahnbrücken

CHF 69.00 | eur 58.00

Eerst druk 2013

Gebonden

240 pagina’s in kleur en zwart/wit

Formaat 22 x 27 cm

ISBN 978-3-85881-393-0

In 2002 waagt Marc Descheemaecker, gepokt en gemazeld in het internationale bedrijfsleven, na een stoelendans de sprong naar de logge overheidsinstelling NMBS. Hij zoekt er als kersverse manager zijn weg in een omgeving waar politieke benoemingen, taalevenwichten en bijhorend gelobby aan de orde van de dag zijn. Twee jaar later schopt hij het tot gedelegeerd bestuurder van de NMBS. In die hoedanigheid zit hij mee aan de onderhandelingstafel met binnen- en buitenlandse politici, vakbonden en leveranciers. Via uit het leven gegrepen anekdotes en kritische observaties schetst Descheemaecker een onverbloemd beeld van een van de grootste Belgische overheidsinstellingen. Hoe verliepen de Fyra- en Diabolo-soaps achter de schermen? Hoeveel macht hebben de vakbonden nu echt? Wie neemt nu precies de beslissingen bij de NMBS? Waarom mocht Descheemaecker niet langer gedelegeerd bestuurder van de NMBS blijven? En waarom leidde dat tot zo’n opvolgingscircus? Geen technisch of juridisch boek dus, wel een glasheldere analyse van hoe het is om voortdurend te schipperen tussen publieke dienstverlening en de economische eisen van een overheidsbedrijf.
In Dwarsligger blikt Descheemaecker niet enkel achterom, maar ook vooruit naar de toekomst van een overheidsinstelling die de transformatie tot een dynamische onderneming nog moet maken, met interne spelers die te veel aan hun eigen belangen denken en politieke partijen die de NMBS nog te vaak gebruiken als ideologische hefboom. Bij Treinennieuws redactie rijst de vraag: zou het ook bij de NS zo zijn?
vaderdag2Dwarsligger

Auteur Marc Descheemaecker

Afmetingen 28x230x151 mm

Gewicht 472,00 gram

Eerste druk

ISBN10 9461312911

ISBN13 9789461312914

Bestellen kunt u alleen vis de website hier even klikken.

vaderdag3European Rail Timetable : Nieuwe impuls voor een essentiële trein publicatie

De beslissing van afgelopen zomer dat Thomas Cook zijn gevierde European Rail Timetable na 140 jaar ging staken, was een enorme klap voor treinreizigers in heel Europa . Zoals iedere weet is internet niet voor iedereen de juiste weg tijdens het reizen door Europa. Er is gewoon een vervanging nodig voor een goede gedrukte dienstregeling om een bepaalde route te plannen. Daarom was de European Rail Timetable altijd zijn gewicht in goud waard. Maar let op wedergeboren: De eerste editie van de nieuwe European Rail Timetable is een feit. De eerste uitgave van de nieuwe dienstregeling metmeer dan 500 pagina’s is van de pers gerold. U kunt nu rechtstreeks een exemplaar bestellen op de website van het bedrijf . Hier te bestellen.

vaderdag4Trams
Zijn treinen niet de enige vervoermiddelen waar men van houdt en worden ook ritjes met de tram gemaakt, dan is de uitgeverij van Robert Schwandt een eldorado van boeken over trams en metro”s.
De Robert Schwandl Verlag (aanvankelijk ‘metro planet’ ) werd in april 2002 in Berlijn opgericht door Robert Schwandl , de auteur van de populaire website UrbanRail.Net , gewijd aan de wereld van de metro en andere stadsvervoertuigen. Het doel van de Robert Schwandl uitgever is, om boeken van hoge kwaliteit te produceren. De meeste titels zijn tweetalig in het Engels en Duits.
Omdat de uitgever haar hoofdkantoor in Berlijn heeft, was het duidelijk dat de eerste titel over de de Berlijnse spoorwegen ging. Maar daar bleef het niet bij. Van bijna alle Duitse metrolijnen en lightrail spoorwegnetten in Europa verschenen boekwerken geheel in kleur. Het is de moeite waard om even langs hun website te surfen.

Staal, Stoom & Stroom
Als hekken sluiter van deze Vaderdag boeken aanbevelingen, willen wij het boek van het Spoorwegmuseum onder de aandacht brengen. Met trots presenteerde Het Spoorwegmuseum het collectieboek ‘Staal, stoom & stroom’. Het boek beschrijft de rollende collectie van het museum. Van de allereerste stoomlocomotief in Nederland tot de dubbeldekker, en alles daartussen.
Staal, stoom & stroom is een reis terug in de tijd langs de voltallige collectie treinen van Het Spoorwegmuseum. Niet alleen de topstukken maar ook de minder bekende locomotieven, rijtuigen en wagens krijgen de aandacht. Daarnaast wordt ook iets verteld over de werking van stoom, de kleuren van treinen, de ingewikkelde nummering en bijzondere bijnamen.
vaderdag5Oplage: 1000 ex
Omvang: 132 pagina’s binnenwerk met 6 pagina’s omslag
Formaat: 300 x 210 mm
Museumwinkel
Het boek is te koop in de museumwinkel en kost €14,50. Of nog beter bezoek het museum, en koop het boek als herinnering souvenir.